•   تاریخچه

رشته علوم آزمایشگاهی از سال 1388 با تأسیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در مقطع کارشناسی پیوسته همراه با رشته هوشبری (کارشناسی پیوسته) کار خود را آغاز نموده و سپس با ملحق شدن رشته اتاق عمل، به کار خود ادامه داده است. رشته علوم آزمایشگاهی، یکی از شاخه های علوم پزشکی محسوب شده که در گروه رشته های پیراپزشکی قرار می گیرد. این رشته در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعات و بافت های بدن انسان بوده و به دلیل نقش آن در تشخیص، درمان و پیشگیری و پیگیری بیماری های مختلف، از جایگاه خاصی در بین رشته های علوم پزشکی برخوردار می باشد. لذا در ارتقای سطح بهداشت جامعه و کاهش هزینه های درمانی تاثیر بسزایی دارد.

ابتدا رشته علوم آزمایشگاهی به عنوان Medical technologyدر دانشگاه های جهان آموزش داده می شد و در سال 1976 به Medical Laboratory Sciences (MLS)تغییر نام داد به نحوی که گویای وظایف جدید حرفه ای شاغلین علوم آزمایشگاهی باشد. این رشته به موازات پیشرفت در علوم پزشکی و گسترش دامنه روش های تشخیصی و تجهیزات آزمایشگاهی، پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه شاغلین این رشته از دستگاه های الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس برای انجام آزمایشات مختلف بهره می گیرند.

 

  •  رسالت برنامه آموزشی

رسالت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاه های بالینی بیمارستانی و آزمایشگاه های مراکز بهداشتی با دانش اختصاصی که آموخته اند و با بکارگیری دستگاه های الکترونیکی پیچیده و روش های متعدد، آزمایشات مختلف را روی نمونه های بالینی انجام دهند و بدین ترتیب پزشکان را در تشخیص بیماری، روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری دهند. نظر به اینکه این رشته دائما در حال تغییر و توسعه است، فارغ التحصیلان این رشته باید دانش و مهارت کافی برای تطبیق خود با تکنولوژی های نوین را داشته باشند.

 

  •   استراتژی های اجرایی دوره

متوسط طول دوره 4 سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی کارشناسی پیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است. در رشته علوم آزمایشگاهی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، در مجموع 139 واحد ارائه می شود که شامل 24 واحد دروس عمومی، 27 واحد دروس پایه، 63 واحد دروس اختصاصی، 16 واحد کارآموزی و 9 واحد اختیاری می باشد. دوره آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی به نحوی تدوین شده است که دارای استراتژی های زیر باشد :

1- خدمات آزمایشگاهی بالینی مورد نیاز جامعه را برآورده سازد.

2- خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز مراکز بهداشتی کشور که برای پیشگیری و حفظ سلامت لازم است تامین نماید.

3- از اصول و فنون جدید روش تدریس و یادگیری در حیطه نظری عملی و کارآموزی در عرصه استفاده گردد.

4- فارغ التحصیلان بتوانند در حیطه های مختلف آموزشی تحقیقاتی خدماتی و تولیدی، خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز جامعه را پوشش دهند.

5- نظر به تغییر سریع و مداوم روشهای آزمایشگاهی فارغ التحصیلان این رشته از توانائی تطبیق خود با تکنولوژی جدید بر خوردار باشند.

 

  •   نقش دانش آموختگان

دانش آموختگان دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی علاوه بر رشد شخصیتی و تفکر علمی که طی دوره آموزش کسب نموده اند قادر خواهند بود آزمایشات بالینی، تحقیقاتی و خدمات وابسته را در مراکز زیر بعنوان کارشناس انجام دهند.

1- آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های دولتی و خصوصی

2- آزمایشگاه های مراکز بهداشتی

3- آزمایشگاه های تشخیص طبی خصوصی

4- مراکز تحقیقاتی و آموزشی

5- کارخانجات تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی

6- شرکت های پخش فراورده های بیولوژیک و آزمایشگاهی

7- آزمایشگاه های پزشکی قانونی

8- آزمایشگاه های سازمان انتقال خون

9- آزمایشگاه‌ های صنایع دارویی و غذایی

 

  • آینده تحصیلی

فارغ التحصیلان کارشناسی علوم آزمایشگاهی می توانند در هریک از شاخه های مرتبط با رشته مانند بیوشیمی، خون شناسی، ایمنی شناسی، باکتری شناسی، انگل شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، سم شناسی، بیو تکنولوژی و... در مقاطع کارشناسی ارشد و سپس دکترای تخصصی (Ph.D) ادامه تحصیل دهند.

اطلاعیه‌ها
نظرسنجی
دسترسی سریع
دسترسی سریع
میز خدمات الکترونیک
تنظیمات قالب